Deloitte heeft voor zijn Consumentenonderzoek 2019 uitgezocht aan welke innovaties boodschappers behoefte hebben. De hype van kassaloze supermarkten vindt 24 procent van de Nederlanders enigszins interessant en negentien procent (heel) erg interessant. Die belangstelling is niet zo verwonderlijk. Al decennia staat wachten in de rij bij de kassa met stip bovenaan de lijst ergernissen.

Albert Heijn wist onlangs de pers weer flink om haar vingers te winden met de lancering van een onbemande AH to go zonder kassa’s. Niet eens een vaste winkel in een leegstaand pand, maar een omgebouwde zeecontainer met een glazen gevel en twee deuren voor het hoofdkantoor, waar voorlopig uitsluitend medewerkers mogen snuffelen aan de toekomst. Een digitale reclamedoos voor Appie met open koelvitrines tegen de achterwand, gevuld met dranken, snacks en kant-en-klaarmaaltijden.

GEMISTE KANS VOOR DE VOEDSELKONING
En dat op veertien vierkante meter. U weet wel, het gangbare formaat studentenkamer waar de interieurdesigners van IKEA wel raad mee weten met Lillången, Platsa en Bekväm. De vernieuwers uit Zaandam hebben van het schap bij een...