Waarom Girav zich niet meer alleen op lange mannen richt

Waarom Girav zich niet meer alleen op lange mannen richt

Girav is groot geworden dankzij lange mannen, maar het T-shirtmerk richt zich voortaan op álle mannen. Want ook de kleinere man blijkt van lange shirts te houden. Tijd voor een lichte koerswijziging. Van T-shirts voor lange mannen naar T-shirts in zeventien maten. "Dus voor elke man", zegt oprichter Erik de Weerd.

De Weerd begon Girav in 2011 samen met zijn partner Jopie Geerts. Uit frustratie. Het lukte De Weerd (1.97 lang en slank van postuur) maar niet om goed zittende shirts te vinden. In de modebranche werd uitgegaan van 'het grote grijze gemiddelde', en daar was De Weerd de dupe van. Voor de lengte had hij een XXL-shirt of een 3XL-shirt nodig, maar dan leek het wel een tent. Koos hij voor een slanker model, dan was het weer veel te kort. De Weerd had er genoeg van en besloot dan maar zelf shirts op de markt te brengen. Onder de naam Girav. Met een V, vanwege de mannelijke V-vorm.

Girav begon met enkele T-shirtmodellen in verschillende lengtes. "En daar werden mensen heel erg gelukkig van." Door goed te luisteren naar de klanten kwamen er andere modellen bij, met verschillende soorten halsjes en diverse...

Girav is groot geworden dankzij lange mannen, maar het T-shirtmerk richt zich voortaan op álle mannen. Want ook de kleinere man blijkt van lange shirts te houden. Tijd voor een lichte koerswijziging. Van T-shirts voor lange mannen naar T-shirts in zeventien maten. "Dus voor elke man", zegt oprichter Erik de Weerd.

De Weerd begon Girav in 2011 samen met zijn partner Jopie Geerts. Uit frustratie. Het lukte De Weerd (1.97 lang en slank van postuur) maar niet om goed zittende shirts te vinden. In de modebranche werd uitgegaan van 'het grote grijze gemiddelde', en daar was De Weerd de dupe van. Voor de lengte had hij een XXL-shirt of een 3XL-shirt nodig, maar dan leek het wel een tent. Koos hij voor een slanker model, dan was het weer veel te kort. De Weerd had er genoeg van en besloot dan maar zelf shirts op de markt te brengen. Onder de naam Girav. Met een V, vanwege de mannelijke V-vorm.

Girav begon met enkele T-shirtmodellen in verschillende lengtes. "En daar werden mensen heel erg gelukkig van." Door goed te luisteren naar de klanten kwamen er andere modellen bij, met verschillende soorten halsjes en diverse kleuren. En het assortiment werd uitgebreid met onder meer polo's, sweatshirts en truien. En tegenwoordig ook sportshirts en sokken.

Zelf alle beslissingen nemen
De Weerd is met zijn partner nog steeds eigenaar van Girav. Er zit geen investeringsmaatschappij achter. Vooral in het begin was het best spannend, zegt hij. "Je doet dan veel aan marketing, maar je moet daarnaast ook je voorraad opvoeren. We hebben het iedere keer net gered. Maar als je op een gegeven moment over dat punt heen bent, dan is het wel ontzettend fijn dat we zelf alle beslissingen kunnen nemen en niet hoeven te overleggen of toestemming moeten vragen van investeerders. Onze intentie is om het zo te houden."

Het gaat dan ook erg goed, zegt De Weerd. "We zijn vanaf de oprichting enorm gegroeid." De omzet bedraagt nu ruim zeven miljoen euro. Toch is er nog een wereld te winnen, merkte Stefan van den Berg al snel toen hij in maart als cmo bij Girav begon. Hij is niet lang (1.77), maar houdt wél van lange shirts en zo zijn er vast meer, dacht hij. Waarom zou je dát verhaal dan niet vertellen?

En zo geschiedde. Met een reclamecampagne, waarin wordt benadrukt dat Girav zeventien maten heeft. En hoewel die campagne nog maar twee weken loopt, heeft die volgens Van den Berg nu al effect. "Zowel in traffic, met dubbele cijfers qua groei, als in conversie. Dus echt puur in orders. En daar doen we het voor. Dat zijn nieuwe klanten die Girav gaan ontdekken." De focus in de campagne ligt op het witte T- shirt en het doel is dat mannen daarna ook andere producten bij Girav gaan kopen. 

De verkoop gebeurt alleen via internet en dat blijft ook zo. De Weerd: "We hebben het in het begin wel via retail geprobeerd, maar we zagen dat retail het heel erg moeilijk had: we moesten heel erg leuren met onze spullen en we moesten steeds achter onze facturen aan." Daar kwam nog eens bij dat Girav heel veel verschillende maten heeft, die winkels onmogelijk allemaal op voorraad kunnen hebben. Het voordeel: vrijheid. "We hebben heel veel controle over ons merk nu. We zijn vrij om te doen en te laten wat we willen. Dat is prettig."

Mannen zijn erg van de basics
En wat ook blijft: Girav richt zich op basic shirts. "We willen niet echt een fashionbedrijf worden", zegt De Weerd. "Natuurlijk is er een modeontwikkeling, en daar gaan we zeker in mee, maar mannen zijn heel erg van de basics."

Met de uitbreiding van het assortiment is Girav voorzichtig. De kwaliteit staat voorop, zegt De Weerd. “Als je met een nieuw artikel komt, verwachten mensen hetzelfde kwaliteitsniveau. En dat is soms heel erg moeilijk. We willen het eerst goed testen voor we iets brengen, maar er zitten zeker wel nieuwe artikelen in de pijplijn." Er wordt in eerste instantie vooral ingezet op andere materialen, bijvoorbeeld een ultralight shirt voor in de zomer.

Girav rekent geen verzendkosten voor veel Europese landen en in Nederland, België en Duitsland hoeven ook geen retourkosten te worden betaald. Dat blijft voorlopig zo, al worden de ontwikkelingen in de markt scherp in de gaten gehouden. Girav wil de drempel voor nieuwe klanten ook laag houden, zegt Van den Berg. "We zijn een internet pure player. Klanten kunnen niet naar een winkel gaan om het daar te voelen en het vervolgens online te bestellen. Dus daarom is het belangrijk om het laagdrempelig te houden. Gezien het lage retourpercentage kan het ook."

Girav krijgt inmiddels bestellingen uit 45 landen, vooral uit Nederland en ook steeds meer uit Duitsland. Op deze twee landen ligt dan ook de focus. Girav had al een Duitse site en heeft sinds kort ook een team dat zich specifiek op Duitsland richt. En op de langere termijn? Van den Berg: "Onze ambitie is zeker om verder in Europa te groeien. Maar we houden wel rekening met de verschillen in e-commerce. Ook al is het één Europa, die verschillen zijn er nog wel zeker."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!