De Nederlandse website van Amazon lijkt niet erg in trek bij Nederlandse aanbieders. Slechts twee procent van de verkooppartners is afkomstig uit eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van Data Department. Vier vragen over Amazon.nl aan platformdeskundige Martijn Arets. “Kijk hoe je het platform voor je kunt laten werken.”
 

Waarom zijn er zo weinig Nederlandse aanbieders op Amazon.nl?
“Er is heel veel concurrentie, vooral de Chinezen zijn heel actief. Zij zijn met bijna zestig procent de grootste aanbieder op dit platform. Daarnaast zie je dat Amazon zich als platform onderscheidt op het gebied van bulkproducten. Daardoor kunnen aanbieders, waaronder Amazon zelf, lage prijzen en snelle levering bieden. De vraag is dan ook of de investering voor een nieuwe verkoper uit kan. Ik denk dat het alleen interessant is voor iemand die groots en internationaal inzet. En dan moet je echt denken in grote aantallen, omdat je concurreert met andere grote aanbieders.”
 

Te veel concurrentie en het risico is dus te groot voor Nederlandse aanbieders?
“Ja en daarbij hebben ze in Nederland ook een alternatief. Zo krijgen Nederlandse verkopers ook toegang tot Nederlandse klanten via andere kanalen zoals bol.com. Amazon.nl is juist voor buitenlandse verkopers interessant, omdat ze daarmee laagdrempelig kunnen uitbreiden naar de Nederlandse markt. De drempel voor hen om op een bol.com te gaan verkopen is hoger. Bij Amazon werken ze in verschillende landen met dezelfde systemen, dus dan is die stap makkelijker te maken.”
 

“Uiteindelijk moet je er als aanbieder voor zorgen dat een platform voor jou gaat werken en jij niet voor het platform. Ik denk dat de selectieve houding en die meer bewuste keuze van Nederlandse verkopers alleen maar positief is. Kijk dus echt wat de toegevoegde waarde van dit platform voor jou is en hoe je ook andere kanalen kan gebruiken. Misschien is Amazon juist interessant om mensen buiten Nederland te bereiken en is voor de Nederlandse klant misschien een ander kanaal beter en efficiënter.”
 

Naast dat er weinig Nederlandse aanbieders zijn, hebben velen ook een klein assortiment. Zo biedt ruim zestig procent minder dan vijftig producten aan. Waarom is dat?
“Je kunt als verkoper twee kanten op. Je kan meegaan in die bulkgoederen, waar het enige onderscheid de prijs en de snelheid van bezorgen is, óf je gaat je meer focussen op een niche. Op het moment dat je je verkoop niet op die bulk wilt inrichten, kun je het beste meer niche-achtige producten verkopen. Door deze producten heb je minder concurrenten, maar vergroot je wel je doelgroep.”
 

“Hier zit wel een risico aan verbonden. Wat Amazon namelijk niet toegeeft, maar wel doet, is het namaken of zelf aanbieden van producten. Zodra jouw niche-product succes heeft, loop je dit risico. Dat is sowieso het grote dilemma met alle retailplatformen. Bijna alle platformen zijn namelijk een combinatie van een platform en een eigen webshop. Dit is ook bij bol.com zo, alleen hebben zij een iets sympathieker imago dan Amazon.”
 

Hoe zorg je ervoor dat je succesvol bent op een platform als Amazon.nl?
“Ik denk dat je altijd moet kijken hoe je je kansen spreidt. Dus verkoop niet puur via één kanaal, maar kijk altijd of je via meerdere kanalen kunt verkopen. Daarna kan je altijd proberen of je het klantcontact voor vervolgaankopen in eigen beheer kunt krijgen. Het is natuurlijk hartstikke fijn als je via Amazon toegang krijgt tot een globaal consumentennetwerk, maar daar betaal je ook commissie voor. Het is dus prettiger als je uiteindelijk ook via je je eigen kanalen kan verkopen.” 
 

“Maak dus een bewuste keuze voor jezelf en kijk hoe je het platform voor je kunt laten werken. Kijk dus ook bewust naar welke producten je gaat aanbieden. Ga je op prijs concurreren of je ga je meer aan de niche-kant zitten? Het is prima om het platform even te proberen en weg te gaan als je er niks uithaalt, maar om echt succesvol te zijn moet je een serieuze strategie bedenken. Even iets proberen en kopiëren en plakken van je eigen webshop is vaak niet heel erg succesvol.”