Automaten zijn steeds vaker voorzien van telemetrie

Exploitanten van voedsel- en koffieautomaten maken steeds vaker gebruik van telemetrie. Dit stelt ze in staat op afstand bij te houden welke producten moeten worden vervangen of bijgevuld, en of er een storing is. Zowel marketingtechnisch als logistiek biedt dit voordelen. De grootste speler op de Nederlandse automatenmarkt is Autobar, dat 40.000 koffie-, food-, zoetwaren- en frisdrankautomaten exploiteert. Andere spelers zijn Bravilor en Jaski. Cateraars maken in toenemende mate gebruik van de deze bedrijven. De cateraars krijgen namelijk in toenemende mate te maken met kleinere budgetten, wat de automaten aantrekkelijker maakt. Belangrijk is dat de inhoud van de automaten wordt gevarieerd. Elke dag hetzelfde wordt door de meeste mensen als saai ervaren. Een goed automatenbeleid kan bedrijven zelfs tot een productieverhoging leiden; met een gevulde maag werkt het personeel beter door. De concurrentie tussen automaten-exploitanten is groot, omdat er geen groei meer zit in hun markt. Zelfs krimp behoort tot de mogelijkheden. In Frankrijk zijn automaten vanaf 2005 verboden op scholen. Nederland zou dat voorbeeld op termijn wel eens kunnen volgen, net als andere Europese landen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!