Supermarktoorlog in Midden-Europa

Waren Westerse supermarktconcerns eerst niet weg te slaan uit grote delen van Midden en Oost-Europa, nu nemen ze hun verlies en vertrekken. Nederlandse, Belgische en Franse supermarktketens vertrekken uit landen als Tsjechië, Slowakije, Hongarije en Polen.

Ahold besloot begin december zijn bijna tweehonderd Poolse Albert en Hypernova winkels aan concurrent Carrefour over te doen. Na ruim tien jaar slaagde het concern er niet in een toppositie op de markt te veroveren. ‘De Midden-Europese markt is nu heel gefragmenteerd en extreem concurrerend’, zegt Patrycja Ciosek van het Poolse blad Central Europe Retail update. ‘In de jaren negentig leek er plaats voor iedereen, maar inmiddels is de markt behoorlijk verzadigd.’ De strijd wordt voor een groot deel op prijs uitgevochten. Consumenten zijn, door hun gemiddeld veel lagere salarissen, sterk prijsbewust. De laatste jaren boeken vooral de discounters succes.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!