Unilever Bestfoods-topman vreest Duitse taferelen in Nederland

Het aanbod in de Nederlandse supermarkten kan binnen twee jaar net zo verschraald zijn als in Duitsland. Dat stelt Harry Brouwer, sinds afgelopen juni de hoogste baas bij Unilever Bestfoods Nederland. Brouwer, die ruim 20 jaar ervaring heeft in de levensmiddelensector, bracht de laatste drie jaar van zijn carriere door in Duitsland als marketingdirecteur bij de Duitse voedingsdochter van Unilever Bestfoods. In die periode heeft hij ervaren dat Duitsland een waar slagveld is voor de detailhandel en toeleveranciers. Inmiddels behoort circa 40% van de winkels in Duitsland tot de zogenoemde `hard discounters`. De gewone supermarkten konden niet achterblijven in de prijzenslag die de discounters hadden ontketend. Hierdoor zagen zij zich echter gedwongen om de bezuinigen op innovatie en service. A-merken worden vaak helemaal niet in de schappen opgenomen. Brouwer sluit niet uit dat een dergelijke ontwikkeling ook in Nederland kan plaatsvinden. Hij hoopt dit te voorkomen door te blijven investeren in bestaande producten en innovatie. Het verlagen van de prijzen, waar bijvoorbeeld Albert Heijn onlangs toe had opgeroepen, is voor Brouwer niet direct een optie: `Wij doen niets zonder dat we iets voor terugkrijgen.`

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!