Soriana valt Wal-Mart aan in Mexico

De Amerikaanse warenhuisgigant Wal-Mart krijgt in Mexico flinke concurrentie van de relatief kleine hypermarktketen Soriana. Wal-Mart heeft op de Mexicaanse retailmarkt een marktaandeel van 55%. De overname van de grote winkelketen Cifra zeven jaar geleden heeft hier in belangrijke mate aan bijgedragen. Ten tijde van deze overname bekleedde Soriana nog de vierde plaats op de Mexicaanse retailmarkt. Het was de verwachting dat Soriana de concurrentie niet aan zou kunnen. De omzet is echter toegenomen tot 3,7 miljard dollar over 2004 en met een marktaandeel van 17% is Soriana nu de tweede hypermarktketen van het land. De oude nummers twee en drie, Controladora Commercial Mexicana en Grupo Gigante, volgens met aandelen van respectievelijk 15 en 13%.De omzet van Soriana is sinds 1994 jaarlijks met gemiddeld 17% gegroeid. De onderneming is bovendien schuldenvrij en heeft het aantal vestigingen in tien jaar tijd verviervoudigd tot 160 winkels. Voor deze groei hoefde Soriana geen vreemd kapitaal aan te trekken; alles kon zelf worden gefinancierd. Ook de marges zijn met 6,1% ongekend hoog voor de Mexicaanse markt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!