Consumentenvertrouwen stijgt licht

Het consumentenvertrouwen is in augustus licht aangetrokken ten opzichte van juli. Het vertrouwen bedroeg -19, tegen -21 in de voorgaande maand. De vertrouwensindicator heeft daarmee het hoogste niveau sinds twee jaar bereikt. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Consumenten toonden zich iets positiever over de economische situatie dan vorige maand. De koopbereidheid is wel nagenoeg onveranderd ten opzichte van juli. De koopbereidheid heeft betrekking op het oordeel over de eigen financiele situatie en de vraag of de tijd gunstig is om grote aankopen, zoals meubels, te doen. Het consumentenvertrouwen is historisch gezien nog steeds laag, maar is wel hoger dan vorig jaar. Na het dieptepunt van juli 2003 verliep het herstel met horten en stoten. Opvallend is dat consumenten sinds mei 2004 duidelijk minder somber zijn geworden over de arbeidsmarkt in de komende twaalf maanden. In mei verwachtte 72% een stijgende werkloosheid en dat is in augustus teruggelopen tot 51%.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!