Europese autoverkoop slapjes

De autoverkoop in de Europese Unie is dit jaar gedaald, ondanks de economische groei. In de eerste vier maanden van het jaar werden zo'n 5,5 miljoen nieuwe wagens verkocht, 0,3 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar.

De sterkste daling doet zich voor in Duitsland (min negen procent), waar sinds dit jaar de btw is verhoogd. In België is het min zeven procent, Frankrijk en Spanje min twee. De Europese vereniging van autofabrikanten ACEA in Brussel heeft dat woensdag gemeld.

Volgens de vereniging werd in Nederland juist meer verkocht. De dealers deden tot dusver 2,4 procent meer nieuwe auto’s van de hand. April was zelfs een zeer goede maand met zes procent meer verkopen dan een jaar geleden. In Oost-Europa is er sprake van explosieve verkoopstijging: in Letland 63 procent meer dan vorig jaar, in Estland plus 45 procent.

De Europese daling treft onder meer de merken Volkswagen, Peugeot en Renault. De verkopen van Fiat, Toyota, Honda, Skoda, Volvo, Chevrolet gaan juist beter.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!