Supermarkten in Engeland en Duitsland vertonen grote verschillen

Binnen de supermarktwereld geldt de Engelse markt voor veel landen als voorbeeld. De fullservice-retail in Engeland spreekt ook tot de verbeelding van veel Nederlandse supermarktmanagers. Voorbeelden van de fullservice-retail zijn grote innovatie, verzorgde huismerken en uitgebreide dienstverlening. De Duitse supermarkten daarentegen zijn totaal verschillend. Daar is geen echte marktleider en zorgen de vele discounters voor een agressieve markt. Volgens Jean-Jacques Vandenheede van marktonderzoeksbureau ACNielsen komen de verschillen tussen de Engelse en Duitse markt vooral voort uit een andere infrastructuur. De Engelse ruimtelijke ordening was tot voor kort veel strenger gereguleerd dan de Duitse. In Engeland bepaalde de overheid waar een supermarkt zich mocht vestigen en aan welke eisen deze moest voldoen. Op die manier werden zoveel mogelijk klanten bediend. Vandenheede verklaart het verschil verder uit het gedrag van Engelsen en Duitsers. De Engelsen gaan voor de kwalitatief goede inkoop, terwijl de Duitse consument liever zo slim mogelijk inkoopt. Vandenheede verwacht in de toekomst een toename van de discounters in Nederland.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!