Alcohol op tv zet aan tot drinken

Jongens die op tv alcoholreclames zien of naar een film kijken waarin veel alcohol voorkomt, gaan direct meer drank gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen, dat is verricht in samenwerking met STAP, de Stichting Alcoholpreventie.

Tachtig jonge proefpersonen (gemiddelde leeftijd 21,5 jaar) namen deel aan het onderzoek in een 'barlab' op de Radboud Universiteit in Nijmegen. Dat lab ziet er uit als een gewoon café. Als de jongens naar een film en reclameblok met drank keken, consumeerden ze in een uur drie glazen drank. Bij een 'alcoholneutrale' film en commercials zonder drank bleef dat beperkt tot anderhalf glas. Waarschijnlijk door onbewust imitatiegedrag, zeggen de onderzoekers.

De jongens die meededen, werden achteraf geïnformeerd over het precieze doel van het onderzoek.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!