‘Nederlandse winkelstraten overal hetzelfde’

Het winkelaanbod in een gemiddelde Nederlandse winkelstraat is in vrijwel elke gemeente hetzelfde. Dit blijkt uit een studie van de Erasmus Universiteit Rotterdam, die 2156 winkels van negen ketens in 76 regio’s onder de loep nam.

De onderzoekers constateren verschillende redenen voor deze uniformiteit. Zo willen gemeenten het winkelend publiek graag binnen hun grenzen houden en een ruim aanbod is dan gunstig. Consumenten willen per slot van rekening een zo groot mogelijke keuzemogelijkheid hebben, aldus de onderzoekers. Vangt een consument bot bij Blokker, dan kan hij altijd nog terecht bij de Marskramer.

Ook profiteren alle winkels van de aanwezige infrastructuur. Een goed voorbeeld hiervan is het Rotterdamse Alexandrium III waar zich tientallen meubelwinkels hebben gevestigd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!