Markt voor e-book groeit gestaag

Uitgevers in Nederland maken zich langzaam op voor de komst van het digitale boek. eBook.nl, sinds 2000 een van de grootste platforms waar deze boeken zijn te downloaden, noteerde in 2007 ruim dertig procent groei ten opzichte van 2006.

"De belangstelling neemt langzaam toe, maar winstgevend is het nog niet. We zijn nog steeds bezig markt te creëren", zegt Sander van Kempen van uitgeverij Pinion in Amsterdam. Pinion ontdekt nieuwe media en initieert samenwerkingsverbanden voor het maken van combinaties om zo nieuwe inkomstenbronnen aan te boren.

Aan de kant van de boekhandelaar verandert langzaam het sentiment, aldus Van Kempen. "Zo verkopen de boekenwinkels van Selexyz inmiddels ook digitale boeken via de website." Daarnaast is eBook.nl een samenwerkingsverband aangegaan met de bibliotheken in Nederland om digitale boeken te lenen. "Na drie weken is het boek dan niet meer te openen", licht Van Kempen toe over de veiligheid.

De Koninklijke Nederlandse Boekverkopersbond (NBb) bereidt zich voor op deze digitale revolutie met een werkgroep die de strategie gaat ontwikkelen. "We willen dat de boekhandel een vooraanstaande rol gaat innemen, want bij de digitalisering van de muziek wordt de detailhandel voor een groot deel overgeslagen", zegt directeur Ari Doeser. "De vraag is of dat ook in de boekhandel gaat gebeuren. De wetenschappelijke markt digitaliseert wel al heel snel. Daarin zie je de distributieketen verkleinen."

In de uitgeverswereld heeft men volgens Van Kempen wel geluisterd naar de consument; het boek is volgens hem al gemiddeld dertig procent goedkoper gemaakt. Probleem blijft echter het kleine aantal, vooral Nederlandse boeken dat voorhanden is. eBook.nl telde begin 2007 nog maar vijftig titels. Inmiddels is dat het dubbele en verwacht Van Kempen eind van het jaar tussen de drie- en vierhonderd titels te kunnen leveren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!