Eenderde aankopen woninginrichting is impulsaankoop

Consumenten kopen artikelen op het gebied van woninginrichting vaak impulsief. Eenderde van alle aankopen is een zuivere impulsaankoop, zo blijkt uit onderzoek van studenten van de Haagse Hogeschool onder 160 consumenten. Verder is 16% een latente impulsinkoop en 51% een functionele, geplande aankoop. Functionele aankopen zijn doelbewuste aankopen waarvoor consumenten op pad gaan, al dan niet na een orientatiefase en/of prijsvergelijking. Voor latente inkopen gaan consumenten niet speciaal naar de winkel, maar het artikel stond wel op hun verlanglijstje. Confrontatie met het artikel in de winkel is dan aanleiding tot aanschaf. Zuivere impulsaankopen vinden ter plekke plaats. De consument was niet van plan te kopen maar beslist in de winkel het product aan te schaffen. De studenten keken ook naar de prijzen van artikelen die spontaan of gepland aangeschaft worden. Bij de zuivere impulsinkopen zitten veel kleine, goedkope artikelen: 55,5% kost minder dan 25 euro, 25% zijn artikelen van 25 tot 75 euro, 10% kost 75 tot 250 euro, 5,5% 250 tot 400 euro en in 4% van de gevallen gaat het om artikelen van boven de 400 euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!