Verdienen aan Chinese toeristen

De Chinese toerist bezoekt steeds vaker ons land. Kwamen in 2004 nog 82 duizend Chinezen naar Nederland, in 2007 lag dit aantal op 123 duizend, berekende het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). ”Wil je ze iets verkopen, dan moet je ervoor zorgen dat je ze in hun eigen taal aanspreekt”, stelt Benno Leeser, president directeur van diamantair Gassan diamonds, tegen over Z24.nl.

Gemiddeld blijft de Chinese toerist anderhalve dag in Nederland. In dat tijdsbestek geeft hij zo’n 520 euro uit, blijkt uit cijfers van Global Refund, dat toeristen btw terugbetaald. Vooral luxe goederen als horloges, diamanten en juwelen doen het goed, terwijl de bestedingen aan mode en souvenirs de laatste twee jaar flink groeien.

Voor Gassan diamonds zijn Chinezen de grootste inkomstenbron. De onderneming voert wereldwijd een campgane (Amsterdam, city of diamonds) om toeristen te lokken. Verder zijn er contacen met Chinese reisagenten om de toeristen groepsgewijs Gassan te laten bezoeken.

Volgens Heitor Drapier, bedrijfsleider bij de Armani-winkel in de Amsterdamse PC Hooftstraat, kopen Chinezen in het Westen graag dure merkkleding, ’omdat er in het thuisland vaak alleen maar nep te koop is’. In de Armani-winkel is 75 procent van de klanten toerist, daarvan komt ongeveer twintig procentpunt uit China, weet Drapier. ”Wat opvalt aan Chinezen is dat ze vooral komen in de uitverkoop. Maar dan gaan ze ook met goed gevulde tassen naar huis.”

Speciale aanpassingen aan het assortiment doet Armani niet.Warenhuis de Bijenkorf doet dat wel. ”Chinezen kopen bij ons veel mode, serviezen en cosmetica. We breiden dus ons assortiment daarin uit”, laat een woordvoerder weten. Verder komt de keten binnenkort met een plattegrond in het Chinees en het Russisch. En neemt de Bijenkorf medewerkers aan die Chinees kunnen om de toeristen in hun eigen taal te woord te kunnen staan. Leeser van Gassan diamonds noemt inspelen op de taal het belangrijkste, omdat Chinezen geen Engels spreken: ”Wil je ze iets verkopen, dan moet je ze aanspreken in hun eigen taal.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!