‘De omzet staat onder druk’

Dat consumenten wat betreft grote aankopen hun hand op de knip houden, wordt ook opgemerkt door retailers, zo schrijft het Financieele Dagblad. “We zien het zeker”, zegt Peter van der Poel, salesmanager bij meubelketen IKEA. “Mensen zijn kritischer bij het doen van grote aankopen zoals keukens en zitbanken. Het is wat lastig om absolute cijfers te geven, want ze kopen wel, maar het gaat niet zo snel meer.”

Toch denkt de Zweedse keten voordeel te kunnen halen uit deze situatie, omdat klanten die normaal gesproken naar duurdere winkels gaan nu voor IKEA zouden kunnen kiezen. “Zo zijn we eerder ook door moeilijkere tijden gekomen. Maar er staan nu wel veel economische indicatoren op rood”, aldus Van der Poel. “We zullen nu meer moeten gaan adverteren met lage prijzen.”

Ook meubelketen Morres merkt dat de prijzen onder druk staan. “Mensen willen nog wel kopen, maar niet meer de duurdere producten”, zegt een woordvoerder. “Ze kiezen dan eerder voor een goedkopere bank. Het volume is daardoor nog goed, maar de omzet staat onder druk.”

Uit de hoek van Maxeda is echter een heel ander geluid te horen. “We merken wel iets van teruggang, maar lang niet zo heftig als de cijfers van het CBS laten zien”, stelt een woordvoerder van het concern waar onder meer de Bijenkorf en V&D onder vallen. “Ook zijn er geen verschillen tussen de gewone en de luxe goederen. Maar als ik zo die CBS-cijfers zie, is het erg spannend wat er gaat komen.”

Lees ook: Consument ziet het niet meer zitten

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!