Britten gaan overgewicht te lijf met kleurcodes

De informatie op etiketten van levensmiddelen is te ingewikkeld voor consumenten om te begrijpen. Hierdoor kunnen consumenten geen verantwoorde keuze maken over hun aankopen. Dat is althans de gedachte van de National Consumer Council (NCC), de Britse Consumentenbond, die zich al jaren inzet voor een eenvoudig etikettensysteem voor levensmiddelen. Eenvoudige etiketten moeten helpen de gezondheidstoestand van de Britse consument te verbeteren. Britse kinderen en volwassenen krijgen in toenemende mate problemen met obesitas. Het Britse ministerie van gezondheid overweegt om een kleurcoderingssysteem in te zetten. Hierbij krijgen ongezonde producten een rood etiket, voedzame producten een oranje etiket en gezonde producten een groen etiket. Sommige supermarkten zijn vooruitgelopen op de formele besluitvorming en hebben zelf al een eigen kleursysteem ingesteld. Het Britse voorbeeld is wellicht interessant voor Nederland. Hier is 40% van de bevolking te zwaar. Net zoals in Engeland speelt ook hier de uitvoerbaarheid van het kleurcoderingssysteem een rol. Voor het bepalen van de etiketkleur moet namelijk per product worden samengewerkt met de fabrikant.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!