'We zijn een echte high traffic retailer'

Als Roland van Geest het over AKO heeft, lijkt het net alsof hij de formule ooit zelf is begonnen. Zo enthousiast en bevlogen is zijn verhaal over wat AKO heeft bereikt en welke mogelijkheden er in de toekomst zijn. “We zijn een high traffic retailer pur sang; daar kunnen we nog veel meer uithalen.”

Roland van Geest kan uiteraard niet de oprichter zijn van AKO, dat staat voor Amsterdamsche Kiosk Onderneming en zijn oprichting anderhalve eeuw geleden kende, in 1878. Tot in de jaren ’60 van de vorige eeuw domineerde AKO het straatbeeld met zijn kiosken, waarin kranten, tijdschriften en boeken aan de man en vrouw op straat werden verkocht. Vanwege de strengere wetgeving werden de kiosken vanaf de zestiger jaren echter vervangen door ‘echte’ winkels. In 1956 opende zo in de Amsterdamse Beethovenstraat de eerste stadswinkel.

Sinds de oprichtingsjaren heeft AKO altijd gefocust op locaties waar veel mensen samenkomen. Zo opende AKO in 1889 op Amsterdam Centraal Station en was het in 1929 een van de eerste retailers op luchthaven Schiphol en sowieso de eerste kiosk; er werd tien vierkante meter gehuurd voor tien gulden per jaar. Dit beleid is in de jaren die volgden doorgezet en staat anno 2008 nog steeds. “Ons locatiebeleid is een van de belangrijkste speerpunten. Toen ik drie jaar geleden bij AKO aantrad als directeur ben ik de unieke positie die we innemen in het Nederlandse retaillandschap dan ook verder gaan uitdiepen.”

Het hele interview is te lezen in het septembernummer van RetailTrends
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!