Vastgoedspecial: Markthal Rotterdam

Het centrum van Rotterdam gaat op de schop. Veel naoorlogse gebouwen verdwijnen de komende jaren en maken plaats voor eigentijdse nieuwbouw. Historische panden en karakteristiek vastgoed uit de 20e eeuw blijven behouden en vormen de authentieke elementen in de nieuwe ruimtelijke omgeving. De gemeente heeft in de Stadsvisie 2030 dertien zogenaamde VIP-gebieden aangewezen die extra aandacht krijgen en waar het stadsbestuur flink in gaat investeren. Doel: het verbeteren van de leefbaarheid.

Als je alle uitingen van de gemeente leest, kun je concluderen dat de stad een inhaalrace wil voeren. De binnenstad moet aantrekkelijker om de functies wonen, leven, winkelen, verblijven en werken te versterken. Als dat niet gebeurt, mist Rotterdam de slag in de internationale concurrentiestrijd tussen stedelijke regio’s. Het gemeentebestuur in de Stadsvisie 2030: “Rotterdam dient een strategie te volgen die is gericht op de ontwikkeling van de kennis- en diensteneconomie en die zorgt voor een aantrekkelijk woon- en leefklimaat voor hoogopgeleide en creatieve werknemers. De missie van het gemeentebestuur luidt daarom: bouw aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad.”

Eén van die dertien VIP-gebieden is het Laurenskwartier, een van de meest historische locaties van de havenstad. Hier staat de Laurenskerk, gebouwd tussen 1449 en 1525, het enige laatgotische gebouw dat nog herinnert aan het van oorsprong middeleeuwse Rotterdam. Het gebied bestrijkt de Binnenrotte, Grote Markt, Hoogstraat (ooit dé winkelader van de stad) en eindigt bij de ‘koopgoot’ aan de Coolsingel. Er moet een boulevard ontstaan, een ontmoetingsplaats voor de bevolking, waar je wandelt, winkelt en ontspant. In de stad spreken ze al prozaïsch over ‘de Ramblas van Rotterdam’.

Lees alles over de Markthal van Rotterdam in het oktobernummer van RetailTrends.
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
Een kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!