Aldi en Lidl weren vlees castratie-big

Aldi en Lidl verkopen vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar alleen varkensvlees van niet-gecastreerde biggen. COOP en eetgelegenheden LaPlace en McDonald's gingen de twee bedrijven al voor, zo meldt het Algemeen Dagblad.

Varkens in Nood daagde gisteren Albert Heijn, de grootste keten van Nederland, en C1000, de grootste slager, voor de rechter. De organisatie vindt dat de bedrijven niets extra's doen aan dierenwelzijn. De aanklacht tegen de ketens is gebaseerd op een onrechtmatige daad. “Tegen de biggen en dus ook tegen een dierenbeschermingsorganisatie”, vindt Hans Baaij, directeur van Varkens in Nood.

Volgens Baaij is het niet nodig dat biggen worden gecastreerd. Dit pijnlijke proces hebben miljoenen biggen al tientallen jaren ondergaan, omdat hun vlees bij verwarming in de pan anders zou stinken, de zogenoemde berengeur. Uit een drietal recente, wetenschappelijke publicaties blijkt dat berengeur slechts bij het vlees van een op de honderd (mannelijke) varkens voorkomt. Bovendien vinden maar weinig consumenten berengeur echt onacceptabel ruiken.

De supermarktbranche kent het wetenschappelijke bewijs volgens Varkens in Nood. “Maar ze zijn als de dood dat er ergens een consument zal klagen vanwege een stinkend stukje vlees”, zegt Baaij. Anoesjka Aspeslagh van Albert Heijn: “Het is jammer dat Varkens in Nood dit zo speelt. Wij volgen de afspraken die met alle partijen zijn gemaakt, zoals ook slachterijen. Het gaat ze kennelijk niet snel genoeg.''

Alle Nederlandse supermarkten storten inmiddels drie cent per kilo ingekocht varkensvlees in een fonds waaruit varkenshouders worden gecompenseerd voor het verdoofd castreren van biggen. Het fonds blijft ongeveer een half jaar bestaan tot alle kosten (in totaal 3,7 miljoen euro voor opleidingen, apparatuur e.d.) kunnen worden vergoed.

Lees ook: Varkens in Nood vraagt om geld voor rechtszaak

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!