SP en SGP samen tegen extra koopzondagen

De SP en de SGP hebben de handen ineengeslagen om gemeenten die de winkeltijdenwet misbruiken een halt toe te roepen. De strenggereformeerde Bas van der Vlies presenteerde maandagmiddag samen met zijn socialistische collega-Kamerlid Sharon Gesthuizen een initiatiefwetsvoorstel daartoe. Het kabinetsvoorstel over de kwestie gaat volgens hen niet ver genoeg.

Het opmerkelijke duo komt vanuit verschillende overtuigingen tot dezelfde conclusie. Van der Vlies wil paal en perk stellen aan het aantal koopzondagen omdat die ten koste gaan van de zondagsrust. "Het is goed om een dag in de week niet te werken en deze te wijden aan de dienst van God." Rust en bezinning in een 'tijd van toenemende onrust en gejaagdheid' zijn volgens hem geen overbodige luxe. "Een dag per week rust, daar knapt een mens van op."

Gesthuizen vindt dat de koopzondagen ten koste gaan van werknemersrechten en familiebedrijven. Ook zouden eenmanszaken erdoor kapotgaan. Werknemers worden nu vaak onder druk gezet om meerdere zondagen achter elkaar te werken, terwijl elke arbeidskracht recht heeft op een 'gezamenlijke' vrije dag om bijvoorbeeld familie en vrienden te bezoeken. "De zondag is cultureel gezien de meest logische keuze."

Daarnaast kunnen kleine winkeliers of familiebedrijven het zich volgens de SP financieel niet veroorloven om een extra dag open te zijn. Zij worden hierdoor 'kapot geconcurreerd' door de grote winkelketens, die wel in staat zijn voldoende personeel op zondag in te zetten.

Gemeenten mogen nu maximaal twaalf keer per jaar toestemming geven voor een koopzondag, behalve als ze een beroep doen op de toerismebepaling uit de huidige winkeltijdenwet. Die maakt het mogelijk dat winkels vaker open zijn op zondag vanwege een toeristische attractie. SP en SGP willen dat er een eind komt aan het misbruik van deze bepaling. Volgens Gesthuizen gebeurt dat in 157 gemeenten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!