Totale winkeloppervlak Albert Heijn nam 0,5% af in 2004

Terwijl het totale oppervlak van de Nederlandse supermarkten in 2004 met 1,5% groeide, is het aantal meters vvo van marktleider Albert Heijn met bijna 0,5% gedaald. Concurrent C1000 profiteerde hiervan. Dat blijkt uit cijfers van SupermarktGids, een overzichtsgids van alle Nederlandse supermarkten met hun belangrijkste kenmerken van de Levensmiddelenkrant. Het verlies van AH is opmerkelijk, omdat de supermarkten tegenwoordig alleen nog kunnen groeien via nieuwe en grotere vestigingen. De consumptiemarkt van levensmiddelen is immers genoeg gestabiliseerd. In absolute aantallen daalde het aantal vestigingen van AH vorig jaar met 18 stuks. De gemiddelde oppervlakte van de winkels groeide echter wel, met 28 m2 tot 1.200 m2.Het totaal aantal supermarkten is in 2004 met 50 gedaald naar 4.623. Het aantal vierkante meters steeg echter met bijna 45.000. Dat was onder meer te danken aan C1000, dat zijn oppervlakte met 1,8% liet groeien naar gemiddeld 925 m2. De gemiddelde oppervlakte van de Nederlandse supermarkt is 817 m2.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!