Resultaten Ahold beter dan verwacht

Supermarktconcern Ahold heeft in het derde kwartaal van dit jaar een nettowinst behaald van 195 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat steeg met elf procent naar 262 miljoen euro. Dat maakte Ahold donderdag voorbeurs bekend.

De resultaten overtroffen de verwachtingen van analisten. De nettowinst was lager dan vorig jaar, maar toen droeg het inmiddels afgestoten Schuitema nog bij.

Ahold handhaaft de verwachting voor 2008. Het supermarktconcern rekent op een bruto winstmarge op de winkelactiviteiten van 4,8 en 5,3 procent. In het derde kwartaal kwam deze onderliggende operationele retailmarge uit op 4,9 procent. Eind oktober maakte Ahold, eigenaar van Albert Heijn, al de omzetcijfers over het derde kwartaal bekend. In totaal rekenden consumenten voor een bedrag van 5,8 miljard euro af aan boodschappen bij de supermarkten van Ahold.

Ahold, dat iets meer dan de helft van zijn omzet haalt uit de Verenigde Staten, voert in zijn Amerikaanse winkels een verbeterprogramma door. Zo komen er meer huismerkartikelen op de schappen en verlaagde Ahold de prijzen. “Prijsinvesteringen hebben de concurrentiepositie van onze merken versterkt”, meent topman John Rishton.

Analist Richard Withagen van SNS Securities is zeer te spreken over de resultaten, met name bij de Amerikaanse ketens als gevolg van het verbeterprogramma. De marktvorser wijst erop dat de vruchten van de ingrepen van het concern veel sneller dan verwacht terug te vinden zijn in de resultaten. “Ahold heeft daar ingegrepen en de resultaten zijn bemoedigend. Het concern doet het beter dan de concurrenten.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!