Winkeliers betalen parkeergeld klant

Amsterdamse winkeliers vrezen klanten te verliezen door de hoge parkeertarieven. De ondernemers betalen daarom steeds vaker het parkeergeld van zijn klandizie, schrijft De Telegraaf maandag.

Volgens Henk Grifhorst, bestuurslid van de vooral op Amsterdam georiënteerde werkgeversvereniging DSSO, is dit de enige manier om klanten naar het centrum te blijven lokken. "De animo om dit te doen neemt zienderogen toe", meldt Grifhorst. Zijn ondernemersclub ergert zich kapot aan de constante verhoging van de tarieven.

Vanaf volgend jaar moet vijf euro per uur worden betaald in het centrum. Op die manier moet de stijging van het autogebruik in de binnenstad worden teruggedrongen.

Grifhorst, zelf eigenaar van een kinderkledingwinkel, is zijn klanten het parkeergeld al aan het terugbetalen, mits ze een aankoop hebben gedaan. Hij roept andere ondernemers op hem te volgen. "Het is nog aftrekbaar van de belasting ook. Want je kunt het opvoeren als bedrijfskosten. Maar eigenlijk is het te gek voor woorden dat ik het nodig heb om mijn klandizie te behouden. Als de gemeente wil dat de binnenstad verloedert omdat ondernemers worden verjaagd, moeten ze lekker zo doorgaan", foetert Grifhorst.
De gemeente is niet bang dat de actie van de ondernemers juist meer auto's naar de binnenstad trekt. "Het is al vrij moeilijk om met de auto in het centrum te komen. In onze ogen gaat het vooral om winkeliers aan de rand van de binnenstad. Die zijn we al tegemoetgekomen door meer dubbeltjestarieven in winkelstraten in te voeren", verklaart een gemeentewoordvoerster.

Grote bedrijven als de Mediamarkt bij de Arena Boulevard of supermarktketens gingen Grifhorst reeds voor: "Door het kortzichtige beleid van het gemeentebestuur zijn kleine ondernemers in de binnenstad ook gedwongen om dit te doen. We kunnen de concurrentie met de grote winkels al amper aan en door dit soort tarieven wordt het slechter."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!