AH: Wakker Dier geeft verkeerd beeld

Vijf supermarktketens maakten vorige week bekend te stoppen met de verkoop van blank kalfsvlees. Albert Heijn en Keurslagers blijven het lichte stukje vlees wel gewoon verkopen.

Super de Boer, C1000, Bas, Dirk en Digros bannen blank kalfsvlees onder druk van Wakker Dier. De actiegroep stelt dat in Nederland meer dan een miljoen kalfjes aan bloedarmoede lijden, omdat zij bewust te weinig ijzer krijgen. Het vlees krijgt daardoor een lichtere kleur. Wakker Dier spreekt van 'ziek vlees'.

De actievoeders noemen AH en Keurslagers met naam in spots, maar de winkels zeggen dat zij niets verkeerds doen. AH noemt de campagne ‘laakbaar’.

Het Productschap Vee en Vlees (PVV) vindt het besluit van supermarkten om te stoppen met de verkoop van blank kalsfvlees ‘teleurstellend’. “De dieren zijn niet ziek”, meent het productschap. Volgens het PVV worden in Nederland jaarlijks 1,4 miljoen kalveren geslacht, waarvan zo'n 9,3 miljoen 'blank-vleeskalveren'. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel noemt de Wakker Dier-campagne 'een emotionele manier van mensen iets aanpraten'.

De kalverensector en minister Verburg (Landbouw) wachten een onderzoek af naar het welzijn van kalveren. De resultaten worden eind 2009 verwacht.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!