Gamesmarkt blijkt crisisproof

Gameproducenten noteerden flinke verkoopcijfers in 2008 en zien komend jaar met vertrouwen tegemoet. Een recessie lijkt daarbij geen roet in het eten te gooien. "Een spelcomputer is een relatief goedkope vorm van vermaak." Dat meldt Z24.

Spelcomputerfabrikanten merken weinig van een recessie. In de laatste maand van 2008 verkocht Microsoft wereldwijd maar liefst drie miljoen Xbox 360-consoles. Ook in Nederland kon de gametak van Microsoft het jaar met champagne afsluiten. "Ik kan wel zegen dat Nederland het in 2008 het beste heeft gedaan van de hele planeet", zegt Paul Naber, baas entertainment & devices bij Microsoft Benelux. "Ten opzichte van 2007 is het aantal verkochte consoles verdubbeld."

Ook Nintendo heeft reden tot vreugde. "Exacte cijfers geven wij niet, maar de Wii-verkopen in december waren enorm. Die lijn zal in 2009 vermoedelijk doorzetten", zegt Frank Rittinghaus, marketingmanager Nintendo Benelux. Eerder liet gamefabrikant nummer drie, Sony, weten wereldwijd 60 procent meer PlayStation 3’s te hebben verkocht in de eerste elf maanden van 2008.

"Ook als het economisch slechter gaat, zoeken mensen entertainment”, stelt Rittinghaus. “Dat kan een vakantie zijn. Maar thuisblijven met een Wii is goedkoper dan op reis gaan. Ik denk dat de vraag daarom stabiel blijft." Sterker nog, een mindere economische periode kan zelfs goed zijn voor de verkoop van spelcomputers, denkt Paul Naber van Microsoft. "Als het economisch minder gaat, en er is wat minder geld, dan is een gameconsole een relatief goedkope vorm van vermaak."

Of 2009 weer een topjaar wordt, valt echter nog te bezien. Nintendo denkt van wel, met dank aan de DS en aan de Wii, waarmee het bedrijf een nieuwe groep gamers heeft aangeboord. Rittinghaus: "Wat klassieke spellen betreft, raakt de markt langzaamaan verzadigd. Maar voor de Wii, die games voor de hele familie heeft, is de rek er nog lang niet uit."

Ook de Xbox gaat een goed jaar tegemoet, maar 2008 overtreffen gaat lastig worden, denkt Naber. Het succes van afgelopen jaar is volgens hem grotendeels te danken aan een heel intensieve campagne, "op prijs, met een cashback-actie en door de sponsoring van het tv-programma Popstars. Zo'n campagne kunnen we in 2009 niet nog eens doen."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!