Consument is bereid veel te betalen voor prestige

Sociale behoeften, zoals een verlangen naar conformisme en uniciteit, zijn doorslaggevend bij het kopen van prestigeproducten. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek. Prestigegoederen verschillen van gewone producten aangezien ze niet slechts in materiele behoeften voorzien, maar ook van groot sociaal belang zijn voor de consumenten. In eenderde van alle advertenties speelt het unieke aspect van een product, de uniciteit, een belangrijke rol. Voorbeelden van prestigeproducten zijn onder meer auto`s, juwelen, parfums en horloges. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de uniciteit van prestigegoederen stijgt in de ogen van de consument als de prijs van de goederen toeneemt.Een tweede trend die de onderzoekers onderscheiden, is dat de wens tot uniciteit kan leiden tot hogere prijzen en winsten voor de producenten, terwijl het verlangen naar conformisme juist het tegenovergestelde effect heeft. De onderzoekers merken verder op dat het voor fabrikanten onverstandig is om de functionele verschillen tussen hun producten te benadrukken als er bij de consument een grote vraag naar uniciteit is.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!