Flinke groei in aantal webshops

Het aantal grote fysieke retailers dat verkoopt via internet is sinds 2007 met veertig procent toegenomen. Dat concludeert RetailTrends in zijn jaarlijkse RetailSites Survey. Eind 2007 had 44 procent van alle grote Nederlandse winkelketens een webshop; eind 2008 was dat 62 procent.

De groei beperkt zich niet tot webwinkels. Mailmarketing is met een kwart toegenomen en het aantal retailers dat zoekreclame maakt voor zijn formulenaam is bijna verdubbeld. Tegelijkertijd is ook het aantal zoekpiraten toegenomen. Eind 2007 werd circa dertien procent van de grote Nederlandse winkelketen aangevallen door zoekaniers; dit jaar is dat 28 procent. Niet zelden zijn deze zoekpiraten andere bekende retailers zoals Perrysport en Kwantum.

Tweederde van alle grote winkelketens doet inmiddels aan e-commerce, een spectaculaire groei sinds de start van RetailTrends' jaarlijkse inventarisatie van de grote Nederlandse retailsites twee jaar geleden. In de achterhoede vinden we retailers die standaard diensten aanbieden zoals een digitale fotoservice (elke vijfde winkelketen verkoopt inmiddels prentjes online), terwijl de voorhoede gekenmerkt wordt door retailers die met aanvullende zoekinformatie en klantbijdragen experimenteren, en een aanbod dat online assortiments-extensies bevat zoals taalcursussen bij de HEMA en reizen bij Marskramer, Trekpleister, Coop en Profile De Fietsspecialist.

Liefst tachtig procent van alle geïnventariseerde winkelketens biedt zijn klanten een elektronische nieuwsbrief aan. Bij de verzending van deze digitale folders gaat echter nog veel fout. De afzender is onduidelijk, het onderwerp is niet concreet en specifiek, de frequentie is te laag of de mail komt simpelweg nooit aan.

Op bijna zestig procent van alle retailmail valt wel wat aan te merken. Zeeman stuurt bijvoorbeeld nieuwsbrieven met als afzender 'list' terwijl Hornbach een hele slogan in zijn adres probeert te proppen. Tevergeefs. Formules zoals Lush, HEMA, Bart Smit, Bruna, Free Record Shop en V&D vuren daarentegen originele aanbiedingen in een hoge frequentie af op mailontvangers. Esprit slaat een tikkeltje door. Die stuurt vrijwel elke twee dagen een nieuwsbrief, maar dat was waarschijnlijk om de decemberverkoop (meetperiode) een extra impuls te geven.

Het overzicht en de analyses van RetailSites 2008 zijn te vinden in het januarinummer van RetailTrends, een uitgave die ook verkrijgbaar is tijdens de Webwinkel Vakdagen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!