Zes procent meer omzet supermarkten

De Nederlandse supermarkten hebben in januari de gezamenlijk omzet met zes procent zien stijgen. Het cijfer klom tot 2,88 miljard euro, tegenover 2,72 miljard in dezelfde maand in 2008. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde GfK Supermarktkengetallen.

De omzetgroei komt vooral door een stijging van de waarde van de kassabon met 4,1 procent. De gemiddelde kassabon steeg van 21,24 euro (januari 2008) naar 22,10 euro (januari 2009).

De toename van de omzet werd vooral in de eerste twee weken van de maand gerealiseerd. Week 1 liet een omzetgroei zien van twaalf procent mede doordat oud en nieuw gunstig viel. In week 2 profiteerden supermarkten in het weekend van het schaatsgebeuren. Consumenten kozen in dat weekend voor one-stop shopping in de supermarkt (+8,2 procent omzetgroei) ten koste van de speciaalzaken. In de weken 3-5 lag de omzetgroei beduidend lager, 3,4 procent.

Lees ook: Supermarkten hekelen alcoholmaatregel

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!