HEMA wordt gemakswinkel

Hoewel HEMA een enorme schuld met zich meedraagt, gaat het prima met het bedrijf. Zoals HEMA-baas Van Zetten zelf zegt profiteert het bedrijf juist van de kredietcrisis. “Alle lagen van de bevolking komen bij ons en niet iedereen wordt natuurlijk even hard geraakt door de crisis. Daardoor is het business as usual”, aldus de topman.

“Door de jaren heen is de winkel steeds hipper geworden, wat zorgde voor de aanwas van nieuwe klanten. Daarnaast zijn de prijzen altijd laag gebleven en worden etenswaren een steeds belangrijker deel van de omzet. Je ziet, hoewel huishoudelijke artikelen en keukengerei de boventoon voeren, de grenzen vervagen. HEMA gedraagt zich steeds meer als een supermarkt of gemakswinkel in plaats van als traditioneel warenhuis.”

HEMA heeft echter wel een enorme schuld. Sinds de overname door de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital, halverwege 2007, is de schuld van HEMA opgelopen tot één miljard euro. Dat bedrag suggereert dat op iedere rookworst die HEMA verkoopt dus honderd euro schuld zit. Volgens Van Zetten is dat niet zo’n probleem. “Schuld is pas erg als je die niet kunt betalen”, zegt hij. “HEMA zo gezond als het maar kan.”

De nieuwe aandeelhouder, die behalve van HEMA ook eigenaar is van restaurantketen Wagamama en van frisdrankenmerk Orangina, geeft ook mogelijkheden. “Door Lion Capital kunnen we groeien en ze financieren ons ook. Daardoor kunnen we vijftig winkels per jaar openen en nieuwe buitenlandse avonturen betalen”, aldus Van Zetten.

Onlangs opende HEMA zijn eerste filiaal in Parijs. Dit jaar wil het bedrijf nog meer winkels in Frankrijk openen, waaronder opnieuw in Parijs, maar ook Lille is in het vizier. Mocht HEMA weer verkocht worden, dan is een overname door een supermarktketen logisch, maar de kans dat dat gebeurt, is klein. “Lion Capital wil ons houden en de omstandigheden zijn er nu niet naar.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!