Max Havelaar doet het uitstekend in België

Max Havelaar, het keurmerk voor eerlijke producten, heeft in 2008 een forse groei in de verkoop gerealiseerd. De verkoop van fairtradekoffie steeg vorig jaar met tien procent, die van eerlijke bananen met dertien procent en die van rijst met 49 procent. De omzet in minder bekende fairtrade producten zoals rietsuiker en gedroogd fruit stegen zelfs met meer dan honderd procent, zo meldt Food Holland.

Ook in het laatste kwartaal van 2008, toen de economische crisis al volop speelde, groeide de omzet, meldt Lily Deforce, algemeen directeur van Max Havelaar in België. De consument die fairtrade producten koopt is loyaal en blijft bereid meer te betalen voor producten die kwaliteit bieden en hen een goed gevoel geven.

Bedrijven en supermarkten in België spelen op die trend in door meer eerlijke producten aan te bieden. Het aantal merken dat producten met een fairtradekeurmerk op de markt mag brengen, verdubbelde in twee jaar tijd tot 140. En het aanbod van fairtradeproducten bedraagt meer dan duizend artikelen.

Ook het aantal verkooppunten bleef stijgen. In 2008 introduceerde supermarktketen Lidl het fairtrademerk 'Fairglobe'. Champion en Match kochten eerlijke producten in en Carrefour breidde het aanbod 'Solidair' verder uit. Aldi is de enige grote supermarkt die nog geen fairtrade producten aanbiedt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!