Omzet bouwmarkt stijgt nog steeds

Bouwmarkten als Praxis, Gamma, Karwei en Big Boss zijn groot geworden door de klusdrang van de Nederlandse consument. Sinds de jaren zestig doen Nederlanders in toenemende mate dingen zelf, de kleinere speciaalzaken als verf-, behang- en ijzerwarenwinkels worden door de dadendrang van de mega-doe-het-zelfwinkels weggeduwd. Sjoerd Veenstra van de vereniging van winkelketens in de doe-het-zelfbranche (VWDHZ) denkt dat de afzet van bouwmarkten nog steeds groeit, alhoewel de sterkste stijging er uit is. `Ondanks de recessie met weinig nieuwbouw en weinig verhuizingen is de doe-het-zelfmarkt op hetzelfde peil gebleven. Maar wat je ziet is dat de grote bouwmarkten ieder jaar meer terrein winnen op de kleinere speciaalzaken.` Daarnaast is het assortiment van de bouwmarkten in de loop der jaren flink uitgebreid. Waren de markten eerst puur op mannen gericht, nu mikken de doe-het-zelfketens in toenemende mate op de vrouw. De markten bieden ook steeds meer service. Verder gaan de grote markten steeds vaker de concurrentie met de tuincentra aan. De totale omzet van alle bouwmarkten gezamenlijk bedraagt jaarlijks inmiddels bijna 4 miljard euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!