Bedrijven doen verkoopacties vaker samen

Het aantal gezamenlijke verkoopacties van retailers, fabrikanten en uitgevers is in het afgelopen half jaar fors gestegen. Nu mediabudgetten krimpen, zoeken bedrijven naar goedkope manieren om de verkoop te vergroten. Dit blijkt uit cijfers van marketingbureau Promotional Partners in Sassenheim, zo schrijft Het Financieele Dagblad.

Het vierde kwartaal van 2008 kende een recordaantal van ruim 1600 joint promotions. Het eerste kwartaal van 2009 waren dat 1438 gezamenlijke acties. Dat zijn er weliswaar minder dan in het kwartaal ervoor, maar het zijn er meer dan enig ander eerste kwartaal in de afgelopen vijftien jaar.

“Door de kredietcrisis zijn budgetten bij bedrijven vaak teruggeschroefd. Hierdoor zijn bedrijven gedwongen om op creatieve manieren de verkoop te stimuleren. Een joint promotion is een relatief goedkoop middel om verkoopdoelstellingen te halen”, aldus Sander Schoneveld van Promotional Partners. Het aanbod van gezamenlijke acties groeit het hardst in sectoren die het zwaarst onder de crisis te lijden hebben. Voorbeelden zijn de meubelbranche, de autosector en zeker de reisindustrie. Het aantal joint promotions in de autosector nam bijvoorbeeld in het eerste kwartaal met vijftien procent toe, vergeleken met het kwartaal ervoor.

Vooral kortingen zijn populair. In 2008 bestond zestien procent van de joint promotions uit een prijsactie. In het afgelopen kwartaal is dit opgelopen tot 21 procent. “Dat kunnen bedrijven vaak doen met gesloten beurzen”, zegt Schoneveld. “De een neemt bijvoorbeeld de korting voor zijn rekening, en de ander de reclame over de promotie.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!