Meer verkopen met geurtjes

Bedrijven maken steeds vaker gebruik van geuren die klanten en medewerkers in een bepaalde stemming moeten brengen. Ondanks beperkt beschikbaar onafhankelijk onderzoek naar geurmarketing, wordt de markt voor geuren steeds groter. “Het besluit om geuren in te zetten wordt meestal genomen op basis van gezond verstand,” zegt Ewoud Kuyper van Common Sense Productions woensdag in het Financieele Dagblad. Zelf gebruikt hij al jaren een multizintuigelijke sensatie in Sencity: een disco waar doven kunnen genieten van trillende en verlichte dansvloeren en geur- en smaaksensaties.

Tijdens het marketingcongres MarCom 2009, dat twee weken terug plaatsvond in de RAI in Amsterdam, werd het thema geur ook behandeld. “De reukzin is het enige zintuig dat direct in verbinding staat met de hersenen,” aldus Adam Tasi, directeur van SmartNose, een zusterbedrijf van de Amersfoortse zintuigenspecialist Senta. “Hierdoor zijn geuren het best bruikbaar om herinneringen op te halen en emoties op te roepen bij klanten of medewerkers.”

Uit een Duits promotieonderzoek uit 1996 van de technische en wetenschappelijke hogeschool in Dresden kwam dan ook naar voren dat klanten door bepaalde aroma’s 54 procent langer blijven hangen en uiteindelijk zes procent meer kopen.

Er wordt inmiddels op veel plaatsen met geur gewerkt. Zo worden in de Japanse metro mensen met munt geactiveerd. Ook voorziet ING Bank regiokantoren van een corporate geur, waardoor het vertrouwen in de bank moet toenemen. En bij het Rotterdamse restaurant Ivy word je op het verkeerde been gezet door geuren en gerechten die eigenlijk helemaal niets met elkaar te maken hebben. Ook in mode- en muziekwinkels wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van luchtjes. “Die winkeliers zijn uit op extra verkoop, daar draaien ze niet omheen. Dat garanderen wij niet. We kunnen wel zorgen voor een prettiger omgeving,” aldus Kuyper.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!