Vrouwen shoppen vaker online dan mannen

Vrouwen hebben mannen de afgelopen tien jaar ingehaald als het om online winkelen gaat. Waren in 1998 nog negen van de tien online shoppers man, nu is 51 procent van hen vrouw. Dat concludeert bol.com op basis van het door Blauw Research uitgevoerde onderzoek ‘10 jaar online winkelen in Nederland’, dat wordt gepubliceerd ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de online winkel.

De laatste tien jaar verveertigvoudigde het aantal Nederlanders dat online winkelt en groeiden de online consumentenbestedingen ruim zevenhonderd keer harder dan de totale detailhandel. Deze groei zal aanhouden en online winkelen zal zich in snel tempo ontwikkelen van functioneel naar meer beleving, denkt bol.com.

Het aantal online kopers groeide in tien jaar tijd van 215 duizend tot 8,3 miljoen. Het gemiddeld aantal bestellingen was in 1998 1,8 per jaar. Inmiddels is dat gestegen naar 5,3. Gemiddeld besteedde de Nederlander in de tweede helft van 2008 ruim twee keer zo veel online dan in de tweede helft van 1998, namelijk 370 euro versus 177 euro.

“Internet was voorheen vooral iets voor mannen en een functionele afweging gericht op het vergelijken van prijzen en specificaties”, aldus Michel Schaeffer marketing directeur van bol.com. “De afgelopen tien jaar is online winkelen leuker geworden, met beoordelingen en meningen van consumenten en veel meer product- en winkelbeleving. Dat is iets wat ook vrouwen inspireert. Daarnaast blijkt voor 32 procent van de Nederlanders online winkelen geen enkel nadeel meer te hebben. 10 jaar geleden maakte men zich zorgen over veiligheid van online betalingen en betrouwbaarheid van de levering. Dat is nu vrijwel geen issue meer.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!