Advertentiemarkt hard getroffen door recessie

De mondiale advertentiemarkt is in het eerste kwartaal van 2009 flink geraakt door de internationale recessie. Wereldwijd lagen de bestedingen aan reclame op televisie, radio, dagbladen en tijdschriften in het eerste kwartaal 7,2 procent lager dan een jaar eerder. Dat maakte marktonderzoeksbureau Nielsen dinsdag bekend.

In de Verenigde Staten liepen de mediabestedingen met bijna dertien procent terug. In Europa werd gemiddeld bijna negen procent minder uitgegeven aan advertenties. De achteruitgang was beduidend minder sterk in Azië, waar de bestedingen maar 2,3 procent lager waren dan in de eerste drie maanden van 2008.

Niet alle media hadden overal ter wereld evenveel last van de recessie. Zo daalden de inkomsten in de gedrukte media overal ter wereld, maar namen de bestedingen aan spotjes op de televisie in Azië licht toe. In de VS en Europa daalden de bestedingen aan televisiereclame wel, met ongeveer negen procent. De bestedingen aan radioreclame daalden in de VS, maar waren ongeveer stabiel in Europa en vertoonden een kleine stijging in Azië.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!