IJssalons varen wel bij crisis

Crisis of geen crisis, elke maand openen in Nederland nieuwe ijssalons de deuren, tientallen op jaarbasis. ''Mensen worden blij van ijs en iedereen heeft wel een euro op zak'', zegt Maarten Colijn, voorzitter van het IJscentrum, in het Algemeen Dagblad.

Het aantal ijssalons in Nederland lag tien jaar geleden nog op ongeveer tweehonderd. Vorig jaar was dat al ruimschoots verdubbeld naar 550 en dat kan verder groeien tot zeker achthonderd.

Nederland kent inmiddels een IJscentrum, een Vereniging van Ambachtelijke IJsbereiders (VAIJ) en de sector heeft vanaf donderdag een eigen vakblad: IJS. Een volgende logische stap is de opkomst van franchiseketens van ijssalons.

Volgens sectormanager horeca Gertine Mensink van de Rabobank, die onderzoek deed naar de branche, biedt Nederland gezien de huidige dekking nog genoeg ruimte voor meer ijssalons. De vraag naar ambachtelijk bereide ijsjes neemt nog steeds toe. ''De vraag blijft stijgen doordat het aanbod groeit'', zegt Mensink.

Mensink vermoedt dat de crisis zelfs een positief effect heeft op de ijsconsumptie. ''Meer mensen vieren vakantie in eigen land en gunnen zichzelf een goedkoop verwennerijtje.''

Nu de branche steeds verder professionaliseert, is het volgens Mensink logisch dat de volgende stap formulevorming is. Franchiseketens met eenzelfde naam, uitstraling en kwaliteit. ''Je ziet dat in de hele foodsector en het is een manier om goed te verdienen. Van één ijssalon word je niet rijk.

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!