Webwinkels blijven meer verkopen

De Nederlandse thuiswinkelbranche heeft de eerste helft van dit jaar zijn omzet zien groeien naar 2,7 miljard euro. Dit is een stijging van negentien procent in vergelijking met de eerste helft van 2008. Dit blijkt uit de halfjaarlijkse Thuiswinkel Markt Monitor, van Blauw Research en Thuiswinkel.org. Dat meldt Twinkle op haar website.

De online consumentenbestedingen zijn het afgelopen half jaar weer flink doorgegroeid, ondanks de huidige economische crisis. "De groei wordt vooral veroorzaakt door een toename in het aantal bestellingen", meent Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research. Vergeleken met de eerste helft van 2008 is het gemiddeld aantal bestellingen per online shopper fors toegenomen met twintig procent naar 3,3 bestellingen per consument. Dit heeft ook een positief effect op het gemiddeld besteed bedrag per online consument, dat is gestegen met dertien procent naar 380 euro in het eerste half jaar van 2009.

In Nederland zijn sinds de eerste helft van 2009 elf miljoen actieve internetters. Van deze groep heeft 77 procent ooit een online aankoop gedaan. In de eerste zes maanden van 2009 deden 7,1 miljoen Nederlanders een online bestelling.'"Hiervan hebben een kwart miljoen consumenten voor het eerst een online aankoop gedaan in de eerste helft van 2009", zegt Sibbel. Vergeleken met eerdere jaren zijn er flink minder nieuwe online shoppers. De groei van deze online markt moet het vanaf nu vooral hebben van een groei van het aantal aankopen per consument en het gemiddeld besteedde bedrag per bestelling.

De tevredenheid van online shoppers is al jaren hoog. 97 procent van de consumenten geeft aan (zeer) tevreden te zijn over hun laatst gedane online aankoop. Bij een aankoop via het web is volgens 64 procent van de online consumenten het gemak van thuis bestellen het belangrijkste voordeel. Behalve in de segmenten witgoed en consumentenelektronica. Hierin geeft ongeveer tweederde van de consumenten aan dat de lagere prijs het belangrijkste voordeel is van online shopping. "Een lage prijs speelt een grotere rol in segmenten waar de mogelijkheid om te vergelijken eenvoudig is", aldus Sibbel.

Ruim een derde van de online shoppers ziet geen nadeel meer in het online shoppen. 'Thuiswinkelen via internet wordt steeds meer als een volwaardig kanaal gezien naast het winkelen in de winkelstraat", aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. De organisatie voor webwinkeliers verwacht dat de huidige groei doorzet en dat de totale online consumentenbestedingen in 2009 uitkomen op 5,8 miljard euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!