Omzetgroei supermarkten vlakt af

De Nederlandse supermarktbranche heeft de eerste negen maanden van dit jaar de omzet zien groeien tot 23,9 miljard euro. Dat is een stijging van 4,1 procent, zo blijkt uit de donderdag gepubliceerde GfK Supermarktkengetallen.

De omzetgroei komt bijna geheel voor rekening van toegenomen winkelbezoeken van consumenten. Sinds maart gingen klanten vijf procent meer naar de supermarkt, vooral vanwege de toegenomen belangstelling voor aanbiedingen, de zogeheten promotiedruk. De promotiedruk neemt gedurende het jaar 2009 nog steeds toe.

De omzetstijging in september bedroeg 2,7 procent, van 2,28 miljard euro in september 2008 naar 2,34 miljard euro in september 2009. Door de lage inflatie en de toegenomen promotiedruk lag de omzet per kassabon in september 1,6 procent lager dan vorig jaar, van 21,15 euro naar 20,81 euro.

De supermarkten boeken dit jaar naar verwachting 31,1 miljard euro omzet, 3,5 procent meer dan in 2008. In 2010 verwacht GfK dat de omzet van de Nederlandse supermarkten zal groeien met 1,5 procent tot 31,6 miljard euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!