Duitse supers verwachten groei van één procent

Duitse supermarkten hebben in 2008 gezamenlijk 222 miljard euro omzet behaald. Voor 2009 verwacht de handel een omzetgroei van één procent, terwijl de groei het jaar ervoor (van 2007 op 2008) nog op meer dan drie procent lag. In 2008/2009 stagneerde vooral de omzet van non food artikelen.

De kengetallen zijn afkomstig uit de studie TOP-Firmen, die het bureau TradeDimensions jaarlijks van de Duitse levensmiddelenhandel maakt. In de topposities in de markt zit weinig verandering. Marktleider blijft de Edeka-Groep met 37,3 miljard euro omzet. Het bedrijf groeide 2,9 procent in omzet. Voor 2009 wordt opnieuw groei verwacht vanwege de overname van de Plus-Discounts van Tengelmann.

Nummer twee is de Rewe groep, die de Extra-filialen van Metro overnam. Rewe groeide mede daardoor naar een omzet van 34,9 miljard euro. De omzet nam met 7,7 procent toe in vergelijking tot het voorgaande jaar. Metro is nummer drie, met een omzet van 32,1 miljard euro in 2008. De omzetgroei van Metro stagneerde mede door de verkoop van de Extra-winkels.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!