Forse prijsstijging speelgoed

Populaire sinterklaascadeau's zijn vaak tien tot twintig procent duurder dan vorig jaar. Dit blijkt uit een inventarisatie van Algemeen Dagblad.

Het dagblad legde nieuwe folders van Nederlands grootste speelgoedgiganten, Bart Smit en Intertoys, naast de folders van 2008 en zag dat voor precies dezelfde artikelen in veel gevallen aanzienlijk hogere bedragen worden gerekend. Prijsverlagingen komen daarentegen bijna niet voor.

Bijna al het speelgoed is duurder geworden. Enkele voorbeelden van de prijsverhogen zijn onder meer de Hot Wheels 'turbo town garage' en het bordspel Stratego. Beide kosten bij Intertoys momenteel 34,99 euro, terwijl deze vorig jaar nog voor 29,99 euro over de toonbank gingen. 

Intertoys geeft als oorzaken voor de prijsstijgingen de loonstijgingen in productielanden als China en de hogere oliekoers, waardoor de prijs van plastic steeg.

Opvallend is dat uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bleek dat de prijs van ál het speelgoed in september gemiddeld zes procent lager lag, vergeleken met een jaar geleden. Dit voordeel is dus niet terug te vinden in de Intertoys en Bart Smit folders.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!