Consumentenbond: “Inkoopprijs A-merken te hoog”

Supermarkten hebben gelijk als ze A-merkfabrikanten stevig het mes op de keel zetten om hun verkoopprijzen te verlagen. Hun prijzen liggen vaak veel te hoog, terwijl vergelijkbare huismerken op z’n minst meestal even goed zijn en tientallen procenten goedkoper. Dat stelt de Consumentenbond op basis van een geheime lijst van in- en verkoopprijzen, waarover de bond beschikt. De GPD/regionale kranten maken daar melding van. Merkfabrikanten zijn woest en menen dat de bond hier geen zinnig woord over kan zeggen. “Wij hebben een complete in- en verkoopprijzenlijst van een grote supermarktketen in handen gekregen en de prijsverschillen zijn soms ongelooflijk groot”, zegt algemeen directeur Felix Cohen van de Consumentenbond. “Een pak koffie van Douwe Egberts van 500 gram werd voor 2,49 euro ingekocht, terwijl een huismerk-koffie 1,34 euro kostte aan inkoop. De supermarktketen is dan ook gedwongen de koffie van Douwe Egberts met verlies voor 2,29 euro in het schap te leggen, anders is het prijsverschil met de verkoopprijs van het huismerk van 1,79 euro veel te groot.” Volgens Cohen zijn de A-merken veel te veel geld kwijt aan reclame en staan ze als beursgenoteerde bedrijven vaak onder druk van de aandeelhouders om goede cijfers te realiseren. Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelensindustrie (FNLI), reageert woedend. 'Knap dat meneer Cohen op basis van één lijst dit soort conclusies trekt. Dan heb ik het nog niet over de vraag of je huismerken en A-merken kunt vergelijken. Niet dus.’

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!