Thuiswinkelaars kennen grote onderlinge verschillen

Er zijn grote verschillen tussen online en offline thuiswinkelaars. Bedrijven doen er verstandig aan deze verschillende groepen consumenten niet over 1 kam te scheren. Tot die conclusie komen Remco van Gastel en Bob Hoogewind van Wegener DM. Internetkopers zijn jonger dan postorderaars. Ook hebben internetkopers een hoog inkomen en begeven zij zich in hoge sociale klassen. Postorderaars zijn op hun beurt weer jonger dan consumenten die helemaal niet via de post of internet aankopen doen. Binnen postorderaars is een scherpe tweedeling waar te nemen. Deze zijn namelijk onder te verdelen in hoogopgeleide, welstandige jongeren en minder hoog opgeleide, minder welstandige ouderen.Van Gastel en Hoogewind baseren hun uitspraken op de Grote Consumenten Enquete van Wegener DM, waarvoor ruim 450.000 enquetes zijn ingevuld. De online thuiswinkelomzet bereikte in 2004 een totaalomzet van 1,7 miljard euro. Dat is 25% meer dan in 2003. Uit de enquete blijkt dat internetkopers avontuurlijker en meer cultureel zijn ingesteld dan postorderaars. Dit valt onder meer op te maken uit verschillen in reisgedrag en in muzikale voorkeur.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!