‘Cijfers in het juiste perspectief plaatsen’

Cijfers die onderzoeksbureaus, brancheorganisaties, CBS en HBD publiceren geven inzicht in de omzetontwikkeling en de bestedingen van consumenten. De cijfers laten zien of er sprake is van een opwaartse trend of juist van een daling. Soms lijken de cijfers uit die verschillende bronnen elkaar echter tegen te spreken. Hoe kan dat?

Allereerst kan worden gesteld dat de verschillende cijfers vaak kloppen. Maar als de cijfers over een ander onderwerp gaan, de branche(afbakening) verschilt of de doelen en berekeningswijzen anders zijn, treden er verschillen op.

Een belangrijke oorzaak ligt in het doel van het onderzoek. Is dat doel een uitspraak doen over de ontwikkeling van een totale branche? Of over de gemiddelde ontwikkeling van een groep bedrijven in een branche? Meer over het plaatsen vancijfers in het juiste perspectief is te lezen in het HBD-katern in het februarinummer van RetailTrends.

Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!