Is MVO uitgekauwd of een zegen?

Is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) een zegen voor de samenleving of is het een uitgekauwd onderwerp met een hypocriet sausje? Deze stelling stond op het programma van de Channel Panel Season Session, die eind vorig jaar plaatsvond. Een nabeschouwing.

Marco Wolters, divisionmanager Durables bij onderzoeksbureau GfK Benelux, gaf in zijn bijdrage aan hoe de consument aankijkt tegen MVO en de ontwikkelingen die in dit kader plaatsvinden. In niet mis te verstane bewoordingen onderstreepte Wolters het (commerciële) belang van MVO: “Merken die niet duurzaam zijn, zullen worden afgewezen door consumenten.”

Volgens de onderzoeker is het belangrijk dat alle afdelingen van een bedrijf overtuigd zijn van het nut van MVO. “Zorg ervoor dat MVO topdown wordt ingevoerd. De directie moet heilig overtuigd zijn van de meerwaarde, alleen dan kun je het overbrengen naar de rest van de organisatie.” Bovendien is het volgens Wolters essentieel dat bij de uitvoering van een effectief MVObeleid goed is nagedacht over de zogenaamde ABCD-formule: Autenticity, Business Purpose, Consistency en Distinctiveness.

Het gehele artikel is te lezen in het februarinummer van RetailTrends. Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier. U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!