Belgische supermarkten scoren beter dan Nederlandse

Belgen bezoeken de supermarkt minder vaak dan Nederlanders en geven per bezoek veel meer uit. In het zuiden van Belgie wordt net als in het zuiden van Nederland de supermarkt minder bezocht dan in het noorden van Belgie (en Nederland). Uit onderzoek van GfK blijkt dat de gemiddelde zuid-Belg de plaatselijke kruideniersvestiging 105 keer bezoekt en daar dan 39,70 euro uitgeeft. In totaal wordt 4.170 per jaar uitgegeven. De doorsnee noord-Belg gaat 119 keer naar de supermarkt, geeft 30,10 euro uit en spendeert dus jaarlijks 3.580, terwijl de zuid- en noord-Nederlander respectievelijk 134 keer en 142 keer naar de supermarkt togen, daar 21 en 19,50 euro uitgeven, wat jaarlijks op 2.810 en 2.770 euro uitkomt. Nederlanders geven gemiddeld een 7,28 voor hun supermarkten, terwijl Belgen een 7,81 geven. Belgen vinden service en kwaliteit belangrijke kenmerken, prijs komt pas op plaats vijf. Bij Nederlanders volgt na kwaliteit prijs. Belgen besteden meer aan vers, zo blijkt uit het GfK-onderzoek. Ongeveer 49% van de supermarktuitgaven wordt aan vers besteed, vergeleken met 43,8% in Nederland. Volgens directeur Lucien van der Hoeven van GfK kan Nederland scoren op vers, `met de focus op kwaliteit`.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!