‘Differentieer met lokale assortimenten’

Door te differentiëren met het samenstellen van lokale assortimenten op basis van demografische kenmerken kan de omzet worden verhoogd. Dit blijkt uit het rapport ‘Differentiëren is noodzaak; gemiddeld is niet goed genoeg’ van Capgemini.

Het differentiëren van assortimenten naar omzetgrootte en vierkante meters wordt door diverse retailers veelvuldig in de praktijk toegepast. Het differentiëren van assortimenten gebaseerd op demografische kenmerken van klanten staat echter nog in kinderschoenen. Grote retailers voeren al pilots uit op dit gebied en de resultaten zijn veelbelovend. Deze vorm van differentiëren levert voor specifieke categorieën een significante omzetverhoging en margeverbetering op en daardoor kunnen retailers zich onderscheiden naar de klant.

Differentiatie heeft echter ook een schaduwzijde, want het brengt meer complexiteit met zich mee. Retailers die het assortiment centraal bepalen zullen de situatie moeten afwegen: wat ga ik standaardiseren, en waar ga ik differentiëren?

Het gehele artikel is te lezen in het maartnummer van RetailTrends.
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!