Superunie-ketens winnen marktaandeel

De Superunie-ondernemers met 16 formules en 1800 vestigingen hebben hun gezamenlijk marktaandeel het afgelopen jaar zien stijgen met 0,8%-punt. Dit is viermaal zoveel als marktleider Albert Heijn. Het marktaandeel van AH met haar 673 winkels steeg in 2004 met 0,2%-punt naar een totaal van 26,9%. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau ACNielsen. Superunie is de inkooporganisatie achter formules als Jumbo, Hoogvliet en CoopCodis. René van Klooster, algemeen directeur van CoopCodis, zegt dat de marktaandeelstijging met name het gevolg is van het toegenomen aantal winkels binnen Superunie. Volgens Van Klooster kan het aantal winkels groeien door ‘de fouten van anderen’. “Jaarlijks zien tussen de 25 en 30 zelfstandig ondernemers hun contract met een franchisegever aflopen. Een deel van hen, zij die niet door schulden min of meer gedwongen zijn om bij te tekenen, is vrij om over te stappen naar een andere formule. Schulden overnemen doen we bij CoopCodis niet, maar een beetjes subsidie willen we een nieuwkomer best geven. Alleen wel met mate, maar de groei moet wel beheersbaar blijven”, aldus René van Klooster.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!