Maitre Paul mikt op verdubbeling omzet in 2015

Maître Paul directeur Ernst Jan Broer denkt over vijf jaar de omzet van het bedrijf bijna te verdubbelen naar zestig miljoen euro. Deze groei wil het bedrijf vooral halen in het buitenland.

Twee jaar geleden nam investeringsmaatschappij Clearwood, waarvan Broer een van de vijf eigenaars is, Maître Paul over van Nestlé. “Wij hebben in Maître Paul geïnvesteerd, omdat we veel manieren zagen om de productiemethoden en –processen efficiënter te maken. Nestlé had netjes op het bedrijf gepast, er stond een goede fabriek, de randvoorwaarden waren goed, maar het heilige vuur ontbrak. Maître Paul was al jarenlang marktleider in het diepvriestaartenvak. De instelling was heel lang dat het bedrijf nou eenmaal grote, dure taarten maakt, er werd niet gekeken naar slimme oplossingen.”

Broer heeft vooral kleine stapjes doorgevoerd die moesten leiden tot een fikse kostenbesparing. “Zo kost het heel veel tijd om na elke dag produceren de machines weer helemaal schoon te maken. Die kosten maak je of je nou een hele of een halve dag produceert. Door de productieschema’s beter op elkaar af te stemmen, kun je die vaste kosten over meer volume uitspreiden. Door veel van dat soort maatregelen te nemen, hebben we een flinke efficiëntieslag kunnen maken.”

De verbeteringen die Broer heeft doorgevoerd zijn al zichtbaar in de omzet, die weer toeneemt. In 2009 lag de omzet op 32,5 miljoen euro. Dit moet volgens Broer binnen een paar jaar naar zestig miljoen euro kunnen. Deze groei moet vooral uit buitenlandse markten komen. “In Nederland heeft Maître Paul een marktaandeel van 34 procent, en dan reken ik de huismerken die we maken nog niet mee. Naast Nederland zitten we ook in Duitsland, Groot Brittannië en Frankrijk. Het zou logisch zijn om daar uit te breiden. Ruim 20 procent van al het gebak dat we maken, gaat naar Duitsland. Maar daar worden we nu alleen nog maar huis aan huis verkocht. We liggen daar niet in de winkel. Uitbreiding naar Duitsland is relatief eenvoudig, we weten wat ze lekker vinden.”


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!