Omzet moderetail iets lager

De omzetontwikkelingen in de modedetailhandel schommelen rond de nullijn. Dat blijkt uit cijfers van de CBW-MITEX modemonitor over het eerste kwartaal. In januari en februari zat de lang aanhoudende winter de branche tegen. In maart schoot de omzetontwikkeling weer omhoog door een sterke omzetgroei.

De verkoop van damesmode eindigde het eerste kwartaal, dankzij een omzetstijging van liefst 13,1 procent in maart, 1,6 procent hoger ten opzichte van afgelopen jaar. Bij herenmode bleef de omzet 0,2 procent achter bij het eindresultaat van het eerste kwartaal van 2009.

Bij jeanszaken daalde de omzet de eerste drie maanden met 5,9 procent. De hoge prijzen en het achterblijven van vernieuwing in dit segment zijn hier debet aan. “De consument is met het huidige economische tij niet langer vanzelfsprekend bereid een hoge prijs voor jeans te betalen”, aldus branchemanager Harry Bijl.

Ondernemers in bodyfashion realiseerden in het eerste kwartaal 2,4 procent minder omzet. “Er is veel concurrentie in dit segment. Alle lifestyle merken hebben inmiddels hun eigen ondermode lijn. Daardoor komen prijzen onder druk te staan”, aldus Bijl.

Ook de segmenten baby- en kindermode zagen hun omzetten teruglopen met 1,8 procent. De modebranche sloot het eerste kwartaal af met een gemiddelde omzetachterstand van een half procent ten opzichte van 2009.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!